Wednesday, March 4, 2009

Awan Itu Indah

tepat jam 9.25 pagi tadi, di persimpangan lampu isyarat kawasan rumahku. dikala lagu2 siaran hitz fm berkumandang, tatkala kepala berserabut memikirkan masalah kerja, ku dongakkan pandangan... memandang awan. agak kosong, hanya yang ada tompokan biru laut dan putih.. tapi sesungguhnya, itulah pemandangan yang sangat indah dan tenang.

sesuatu yang telah ku praktikkan sejak bertahun tahun lamanya. dan disebabkan itu juga diriku gemar tinggal di kediaman yang tinggi berbalkoni sejak dulu. aku gemar menikmati angin hujan dan melemparkan pandangan ke awan dan langit malam. seolah2 awan itu pergi bersama masalah2 yang membenak fikiran. ketenangan yang mengingatkan aku akan kebesaran Allah s.w.t. Allahuakbar.

melalui jalan keluar dari rumahku yang dihiasi pokok pain, kini aku dah pun berada di office dan alhamdulillah, dengan lafaz bismillah, tugasan berjalan dengan lancar hari ni..

tiba2, teringat aku pada ini;

apabila malam menjelma
dongakkanlah pandanganmu ke langit
memandang bintang2 berkerdipan di awan nan kelam
apabila kau terlihat bintang yang lebih cerah warnanya
ketahuilah, bintang itu lah yang akan membawa para pelayar pulang ke kampung halamannya
dan bintang itu jualah yang akan membawa aku pulang kepadamu..

(semuanya berjalan lancar. ke sebab Edwin not around hari ni? ahaks.. kekeke)

No comments: