Tuesday, August 18, 2009

Dikala Hujan...


7.37pm
just safely home, got my shower and now.. wow, i miss my bed.. tonight so called relaxxxx. tak solat, and no need to prepare dinner. hubby will be home late for futsal.
now is raining outside, even when almost reached home its started. reminds me to Tina.
i do like rain too.. i like the air, smell of the rain, airy and windy..
wherever i stay, Cameron Highlands, Ampang Hilir, Bukit Antarabangsa, Cyberjaya or my beloved hometown Parit Baru Sabak Bernam.. thats the best time i could get off the sliding door, duduk kat balcony and feel the great moment of rain. thats why i like to have buaian untuk letak kat each balcony and laman.. disitulah saya menikmati kebesaran Allah, keindahan bumi ciptaan Tuhan.. masyaAllah. tiada yang setandingnya..
me & Tina, we both admire the rain.. yes dear, everything to me turns to romantic and so calm when its raining especially when im driving.. so sentimental and listen to love song, wow...memang best.

kisah hujan mu itu mengusik hatiku.. berdoalah Tina agar makbul doa dan hajatmu. semoga esok akan hujan juga, satu rahmat hujan dimalam jumaat. berdoalah dan berharaplah sebanyak mungkin tanpa jemu. Allah itu tidak pernah bosan dengan permintaan hambaNya, hanya padaNya kita memohon. sabarlah sayang, anggap ini dugaan dariNya menguji kemampuanmu dan kesungguhanmu menjadi penghuni jannah.. tiada yang berlaku tanpa izin dariNya, segalanya hanya dengan izin Allah.

Buat sahabatku yang bergelar isteri, setialah pada suamimu kerana tempat isteri adalah disisi suaminya. Ada kisah yang berlaku di zaman Rasulullah SAW. Seorang suami berpesan kepada isterinya supaya tinggal dirumah sehingga dia pulang dari medan perang. Maka si isteri yang taat itu tinggallah dirumah menanti kepulangan suami yang tercinta. Namun si isteri didatangi perkhabaran buruk, ayahnya sakit tenat. Si isteri pun mengutuskan seseorang untuk meminta izin dari Rasulullah SAW untuk keluar dari rumah dan menjeguk ayahnya, tetapi baginda berpesan agar si isteri terus menunggu sehingga suaminya pulang. Kemudian si isteri mendapat perkhabaran ayahnya telah meninggal dunia, dan sekali lagi si isteri menyuruh seseorang, meminta izin Baginda untuk pulang ke rumah ayahnya. Jawapan Baginda adalah sama. Si isteri terus menunggu suaminya pulang dengan sabar. Maka berkat ketaatan si isteri, Rasulullah SAW mengutus khabar gembira kepada si isteri bahawa dosa2 ayahnya telah diampunkan Allah.


renungkan kisah itu temanku... yakinlah dengan tindakan mu itu. selagi perintah suamimu itu tidak melanggar hukum syarak islam, janganlah kau ingkari. kuatkan semangat Tina, i pun takkan pernah jemu pray for u. insyaAllah this wont be dragged too long, sabar ye. cahaya Ramadhan pasti ada hikmahnya buat kita.

its ok Tina to putting u in my entry, no one pun visiting my blog.. only u and Kak June pelanggan tetap ye. traffic very low.. so no harm writing something for u to read. this might our transmission cuma bukan software cross connect or physical patching. Tina kan dah RFS, so yakin pada diri sendiri, u no longer fully rely on them. handedover to the operator which is your hubby and its carried live traffic, any problem required ELS to support only u may refer to them. (maafkan nana yang dah semakin bengong sejak ketiadaan Edwin, but to support Eddie is my responsibility, may learn more on management).

i do appreciate u and sis june as my own, and also the rest of my friends.
i told someone that i appreciate her as my own sister, respect her and valued her.
dia jawab dengan ucapan terima kasih and told me that she did nothing to me to be appreciated.
'thanks sgt nana tapi akak tak buat apa2 pun'
and i replied....
akak, untuk kita menghargai seseorang tu kita tak perlu punya sebab. dia berharga buat kita adalah kerana dirinya sendiri, bukan atas apa yang telah dia lakukan samada budi atau perkara yang baik.
tak perlu kan Tina, tak perlu kan Kak June.. kenapa kita perlu menghargai seseorang selepas dia melalukan atau memberikan sesuatu yang berharga buat kita. kehadiran dirinya dan silaturrahim yang terjalin sudah lebih dari cukup untuk dihargai.. silaturrahim ini amanah Allah.

Tina, kita sependapat mungkin kerana kita dibesarkan dalam proses yang tak punya banyak beza dan kita sama2 the eldest, begitu juga dengan Kak June.. kita selalu sehaluan mungkin kerana persamaan kita, kita sama2 anak sulong, sama2 bukan dari keluarga yang senang, sama2 berasal dari kampung, dan sama2 jawa :)
apa yang penting walau kita jauh berbeza tapi kita mampu menjadi sejiwa. hanya dengan memahami dan menghormati kehidupan serta situasi orang lain, insyaAllah. bila kita ikhlas dengan suatu ikatan itu, Allah akan sentiasa merahmatinya..
dari dahulu sampai sekarang, itulah yang sentiasa saya lakukan.. meletakkan diri kita ditempat orang lain, ditempat kawan2 kita sendiri.. itu kaedah mudah untuk lebih memahami..
u guys mean everything to me...
semoga keredhaan Illahi milik kita bersama... Amin..

2 comments:

Hadhatina Mkb said...

darling..i org minang la..MBK tu yg org jawa..ekekke..

Jun Juliana said...

huhu..syahdu plak baca yg kita dihargai...but honestly, i'm not really 'baik' that u tot..tu sume lakonan je dik..hihihi..ape2 pon kita sama2 jawa...yea! hidup jawa!! :)