Tuesday, December 2, 2008

Bicara Kehidupan

4.30pm
im safely home.

terasa ingin menulis lagi.
lepas meeting tadi aku tak jadi lunch dengan suami, dah lama tak lunch dengan Tina.
lama juga kami lunch sama tadi, banyak yang dibualkan.
walaupun mengenali belum sampai setahun tapi banyak keserasian antara kami, mungkin cara didikan dan pemikiran yang sama.
dia juga anak seorang pendidik, seperti aku.

jangka waktu bukanlah ukuran untuk sebuah persahabatan terjalin, bukan juga penghalang mewujudkan keserasian dan bukan juga alasan untuk sebuah kepercayaan.
sejak mengenali Tina, aku terasa punya 'teman' kembali setelah sekian lama hidupku hanya bekerja dan mencari keduniaan untuk keluarga.

teman berbicara, teman ketawa, teman bercerita, teman menimba... such a great soulmate for me.
aku melalui usia remajaku tidak seperti remaja2 lain.
tidak pernah punya 'housemate' or 'roommate'.
teman sebilik hanya waktu di hostel when i was secondary school and UiTM.
itu pun masa tahun akhir aku menyewa rumah di luar kampus, sendirian.
aku lebih selesa begitu dari menghadapi teman serumah yang tak seperti yang ku harapkan, lebih baik aku sendiri.. yang penting tidak akan timbul masalah dalam persahabatan.
tambahan, aku punya adik seramai 5 orang dan rumah yang kududuki seorang akan selesa ketika keluargaku berkunjung kerumahku.
dan ada ketikanya mereka cuti sekolah, aku perlu menjaga mereka atas urusan2 Ummi & Abi ku.
jadi mudah untuk adik2ku berada dirumahku.
normally, when i meet people which ask me about my age. i just let them guess and most of them says "26" or "27"... hmm, am i look too old??
usiaku baru saja menjangkau 24 tahun pada May lepas, tapi aku kelihatan lebih tua dari umurku.
mungkin disebabkan pengalaman dan kesusahan yang aku lalui sepanjang hidupku membuatkan aku kelihatan jauh lebih matang dari usia sebenar.

i've been up, i've been down....
tapi aku sangat bersyukur dengan kehidupan yang pernah aku lalui.

the best education in this life is experience..

mungkin aku tidak punya Master or PHD like my cousins tapi alhamdulillah, rezeki Allah,

aku miliki apa yang aku ada kini... dan sesuatu yang masih belum dicapai oleh sepupu2ku.
keinginan untuk menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi perlu aku kemudiankan demi adik2ku dan keluargaku.
merekalah harta paling berharga buatku. kebahagiaan mereka lebih utama dari segala2nya.

dan aku juga menerima segalanya sebagai takdir Allah, sesungguhnya Allah itu maha mengetahui apa yang terbaik buat diri ini.

aku pernah melalui saat2 sukar suatu ketika dulu, amat sukar... kuterima semua itu sebagai dugaan dan ujian dari Allah. Dia menguji hambaNya kerana sayang, Dia ingin melihat bagaimana kita menghadapi ujianNya dan Dia juga ingin menguji sejauh mana kekuatan hambaNya menerima dugaan yang diberikan.
Allah tidak akan memberi sesuatu yang kita tidak mampu hadapi.
dugaan dan cabaran hidup membuatkan kita lebih matang.
dengan melalui detik2 kepayahan jugalah kita akan lebih menghargai erti kesenangan dan kebahagiaan.

walaupun kita tidak punya siapa2 lagi didunia ini, yakinlah bahawa Allah sentiasa bersama kita.
bagaimana susah pun hidup yang kita hadapi, bersyukurlah kerana diluar sana ramai lagi yang melalui dugaan lebih hebat dari kita.
jadilah insan yang sentiasa positif terhadap kehidupan kita sendiri.

bersabar atas apa jua yang dihadapi, sentiasa percaya bahawa kebahagiaan ada menanti kita.
penantian itu bukanlah satu penyeksaan, andai dihujungnya ada sinar kebahagiaan....

this is Tina, my best buddy.... ever after
big thanks to Tina for being such a nice, great friend and good listener to me.
this blog created by her suggestion.. lagipun bila tengok hubby dah ada blog sendiri, why not me..
this blog also can be my friend.
thanks to my hubby too, being always there for me... giving happiness and unlimited love.

2 comments:

Hadhatina Mkb said...

cantiknya makcik kawan u ni Nana..hahaha!

Diary Kayangan said...

kekkekekkekeekee... that's why la anak buah dia tu pun cantik :)